
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében, a Nemzeti Fejlesztési
Ügynökség által kiírt Társadalmi Megújulás Operatív Program 3.1.6.
/08/2. számú pályázatán intézményünk, az ózdi Óvoda, Általános Iskola,
Speciális Szakiskola, Diákotthon és Egységes Pedagógiai Szakszolgálat –
konzorciumban a sátoraljaújhelyi Deák úti Általános Iskola, Speciális
Szakiskola, Diákotthon és Egységes Pedagógiai Szakszolgálattal, illetve a
miskolci Éltes Mátyás Óvoda, Általános Iskola és Egységes
Gyógypedagógiai Módszertani Intézménnyel– 19.598.267 Ft-ot nyert.
A pályázat az „EGY MIndenkiért…”, avagy hálózati lánc kialakítása a sajátos nevelési igényű gyermekek szakszerű ellátása érdekében címet kapta.
A pályázat elsődleges célja, hogy azonos szakmai standardok alapján
működő egységes gyógypedagógiai módszertani intézményi hálózat jöjjön
létre Borsod – Abaúj – Zemplén Megyében.
Az EGYMI szak- és szakmai szolgáltatásaival támogatjaa többségi
iskolákatabban, hogy alkalmassá váljanaka sajátos nevelési igényű
gyermekek befogadására, az egyes gyermekek speciálisigényeinek
kezelésére. A befogadó intézményekbensegíti a habilitációs,
rehabilitációs szemlélet kialakulását, a sérülés-specifikus módszertani
eljárások elterjesztését, az alkalmazkodást a sajátos nevelési igény
típusához, eltérő mértékéhez, az egyéni fejlődési sajátosságokhoz.
UTAZÓTANÁR
A TÁMOP 3.1.6 segítségével utazó tanári hálózat kialakítását kezdtük
meg. Többségi iskolákban és óvodákban 52 integráltan oktatott sajátos
nevelési igényű gyermekeket látunk el hat gyógypedagógusunk
segítségével.
Utazó gyógypedagógusaink elsősorban fejlesztő munkát végeznek a gyermek
sérüléseinek megfelelően (részképességek korrekciója, magatartás zavar
kezelése, érzékszervi károsodás kompenzálása).
Ezt a tevékenység legtöbbször a gyermek számára kijelölt intézményben zajlik, de lehetőség van iskolánk falain belül is az órák megtartására.
Ezt a tevékenység legtöbbször a gyermek számára kijelölt intézményben zajlik, de lehetőség van iskolánk falain belül is az órák megtartására.
Az utazó tanári hálózat célja, az integrált nevelés
közvetlen és közvetett megsegítése Ózdon és vonzáskörzetében a
szolgáltatást igénylő, befogadó iskolák számára.
Az utazó tanári hálózatban a gyógypedagógusok az integráltan oktatott gyermekek tanórai munkájának eredményességét támogató szolgáltatásokat nyújtanak, vezetik a fejlesztés dokumentumait. A habilitációs/rehabilitációs óráinak ellátása a mindenkor érvényes törvény által megszabott keretek között, az előírt időtartamban zajlik.
Speciális fejlesztő eszközeik hatékony segítséget nyújtanak a foglalkozások során.
Az utazó tanári hálózatban a gyógypedagógusok az integráltan oktatott gyermekek tanórai munkájának eredményességét támogató szolgáltatásokat nyújtanak, vezetik a fejlesztés dokumentumait. A habilitációs/rehabilitációs óráinak ellátása a mindenkor érvényes törvény által megszabott keretek között, az előírt időtartamban zajlik.
Speciális fejlesztő eszközeik hatékony segítséget nyújtanak a foglalkozások során.
SZAKMAI MŰHELY
A TÁMOP 3.1.6 lehetőséget adott arra, hogy speciális gyógypedagógiai
módszereinket, elméleti ismereteinket megoszthassuk a befogadó
intézmények pedagógusaival. Az érdeklődők magas száma bizonyította a
műhelymunka szükségességét.



Az előadások a diszlexia prevenciót és reedukációt, a szenzoros
integrációs zavar terápiáját, a sajátos nevelési igényű óvodások és
iskolások pszichológiai jellemzőit dolgozták fel. Az egyéni fejlesztési
tervek szakszerű elkészítéséhez is segítséget kaptak a látogatók. A
komplex személyiségfejlesztés módszerének átadása és a közoktatási
törvény sajátos nevelési igényű tanulókra vonatkozó rendelkezéseinek
felelevenítése szintén érdeklődést váltott ki.
ESZKÖZ
A pályázat 1.800.000 Ft támogatást nyújtott a speciális eszközök
beszerzéséhez, melyek a korai fejlesztésben, fejlesztő felkészítésben, a
fejlesztő iskolában és az utazó gyógypedagógusi munkában jelentenek
nagy segítséget. Új szolgáltatásként jelenik meg az eszközkölcsönzés
befogadó intézmények számára, melynek protokollja és eljárásrendje
hamarosan elkészül.
KÉPZÉSEINK
Gyógypedagógusaink a projekt keretén belül tízféle pedagógus továbbképzésen vettek részt, melyek a következők:
Kompetencia alapú oktatási programcsomagok alkalmazását
szövegértés-szövegalkotás, matematika és a szociális kompetencia
területén;
- Tanítási módszerek, eljárások a gyakorlatban
- Iskolamarketing ismeretek
- Változásmenedzsment, projektmenedzsment
- A tevékenységközpontú pedagógiák alkalmazása sajátos nevelési igényű tanulók oktatásában
- Utazó gyógypedagógusi kompetenciák
SNI tanulók integrált neveléséhez-oktatásához-fejlesztéséhez kapcsolódó tervezési dokumentumok elmélete, és gyakorlata
Összesen 51 tanúsítvány szereztek kollégáink.
Megvásároltuk a tevékenységközpontú pedagógiák alkalmazása című akkreditált képzés, melyhez képzőket képeztettünk.
Elkészítettük „Az integráltan oktatott tanulásban akadályozott
gyermekek szövegértés-szövegalkotás kompetencia alapú tanításának
segítése az 1-4. évfolyamokon” című saját képzésünket.
Mindkét akkreditációt a közeljövőben meghirdetjük a befogadó intézmények pedagógusai számára.