TÁMOP 3.1.6




Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által kiírt Társadalmi Megújulás Operatív Program 3.1.6. /08/2. számú pályázatán intézményünk, az ózdi Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Diákotthon és Egységes Pedagógiai Szakszolgálat – konzorciumban a sátoraljaújhelyi Deák úti Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Diákotthon és Egységes Pedagógiai Szakszolgálattal, illetve a miskolci Éltes Mátyás Óvoda, Általános Iskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménnyel– 19.598.267 Ft-ot nyert.
A pályázat az EGY MIndenkiért…”, avagy hálózati lánc kialakítása a sajátos nevelési igényű gyermekek szakszerű ellátása érdekében címet kapta.
A pályázat elsődleges célja, hogy azonos szakmai standardok alapján működő egységes gyógypedagógiai módszertani intézményi hálózat jöjjön létre Borsod – Abaúj – Zemplén Megyében.
Az EGYMI szak- és szakmai szolgáltatásaival támogatjaa többségi iskolákatabban, hogy alkalmassá váljanaka sajátos nevelési igényű gyermekek befogadására, az egyes gyermekek speciálisigényeinek kezelésére. A befogadó intézményekbensegíti a habilitációs, rehabilitációs szemlélet kialakulását, a sérülés-specifikus módszertani eljárások elterjesztését, az alkalmazkodást a sajátos nevelési igény típusához, eltérő mértékéhez, az egyéni fejlődési sajátosságokhoz.
UTAZÓTANÁR
A TÁMOP 3.1.6 segítségével utazó tanári hálózat kialakítását kezdtük meg. Többségi iskolákban és óvodákban 52 integráltan oktatott sajátos nevelési igényű gyermekeket látunk el hat gyógypedagógusunk segítségével.
Utazó gyógypedagógusaink elsősorban fejlesztő munkát végeznek a gyermek sérüléseinek megfelelően (részképességek korrekciója, magatartás zavar kezelése, érzékszervi károsodás kompenzálása).
Ezt a tevékenység legtöbbször a gyermek számára kijelölt intézményben zajlik, de lehetőség van iskolánk falain belül is az órák megtartására.

Az utazó tanári hálózat célja, az integrált nevelés közvetlen és közvetett megsegítése Ózdon és vonzáskörzetében a szolgáltatást igénylő, befogadó iskolák számára.
Az utazó tanári hálózatban a gyógypedagógusok az integráltan oktatott gyermekek tanórai munkájának eredményességét támogató szolgáltatásokat nyújtanak, vezetik a fejlesztés dokumentumait. A habilitációs/rehabilitációs óráinak ellátása  a mindenkor érvényes törvény által megszabott keretek között, az előírt  időtartamban zajlik.
Speciális fejlesztő eszközeik hatékony segítséget nyújtanak a foglalkozások során.

 SZAKMAI MŰHELY
A TÁMOP 3.1.6 lehetőséget adott arra, hogy speciális gyógypedagógiai módszereinket, elméleti ismereteinket megoszthassuk a befogadó intézmények pedagógusaival. Az érdeklődők magas száma bizonyította a műhelymunka szükségességét.
               
Az előadások a diszlexia prevenciót és reedukációt, a szenzoros integrációs zavar terápiáját, a sajátos nevelési igényű óvodások és iskolások pszichológiai jellemzőit dolgozták fel. Az egyéni fejlesztési tervek szakszerű elkészítéséhez is segítséget kaptak a látogatók. A komplex személyiségfejlesztés módszerének átadása és a közoktatási törvény sajátos nevelési igényű tanulókra vonatkozó rendelkezéseinek felelevenítése szintén érdeklődést váltott ki.
ESZKÖZ
A pályázat 1.800.000 Ft támogatást nyújtott a speciális eszközök beszerzéséhez, melyek a korai fejlesztésben, fejlesztő felkészítésben, a fejlesztő iskolában és az utazó gyógypedagógusi munkában jelentenek nagy segítséget. Új szolgáltatásként jelenik meg az eszközkölcsönzés befogadó intézmények számára, melynek protokollja és eljárásrendje hamarosan elkészül.



KÉPZÉSEINK
Gyógypedagógusaink a projekt keretén belül tízféle pedagógus továbbképzésen vettek részt, melyek a következők:
—  Kompetencia alapú oktatási programcsomagok alkalmazását szövegértés-szövegalkotás, matematika és a szociális kompetencia területén;
  • —  Tanítási módszerek, eljárások a gyakorlatban
  • —  Iskolamarketing ismeretek
  • —  Változásmenedzsment, projektmenedzsment
  • —  A tevékenységközpontú pedagógiák alkalmazása sajátos nevelési igényű tanulók oktatásában
  • —  Utazó gyógypedagógusi kompetenciák  
—  SNI tanulók integrált neveléséhez-oktatásához-fejlesztéséhez kapcsolódó tervezési dokumentumok elmélete, és gyakorlata
Összesen 51 tanúsítvány szereztek kollégáink.

Megvásároltuk a tevékenységközpontú pedagógiák alkalmazása című akkreditált képzés, melyhez képzőket képeztettünk.
Elkészítettük „Az integráltan oktatott tanulásban akadályozott gyermekek szövegértés-szövegalkotás kompetencia alapú tanításának segítése az 1-4. évfolyamokon” című saját képzésünket.
Mindkét akkreditációt a közeljövőben meghirdetjük a befogadó intézmények pedagógusai számára.