Ózdon 1948. februárjában elindult az első gyógypedagógiai osztály, még ezen a nyáron államosították az iskolát, és ezzel inkább mód nyílt a kisegítő osztály továbbfejlesztésére. 1960-ban a gyógypedagógiai osztályok a megüresedett régi Kórház épületében kaptak helyet. Az épület elhanyagolt volt, csak a legszükségesebb javításokat végezték el rajta. 1961. januárjában a gyógypedagógiai osztályokat önálló iskolává nyilvánították, és ezzel megindult az intézmény folyamatos fejlődése. A nevelőtestület az 1973/74-es tanévtől végezte az Országos Pedagógiai Intézet által irányított matematikai kísérletet, mint kontroll iskola. A következő tanévtől pedig az anyanyelvi kísérletet folytatták a megyében egyedül. Az 1984/85-ös tanévben egy óvodai csoport indításával bővült az intézmény tevékenységi köre. Az 1986/87-es tanévben, iskolaotthonos formában elkezdődött a Nyelvi - Irodalmi - Kommunikációs Programmal való tanítás. 1989 - ben javaslattal élt intézményünk az ózdi 102. sz. Ipari Szakmunkásképző Intézet (ma: Bolyai Farkas Szakképző Intézet) bázisán belül működő speciális szakiskolai képzésre.
Ok: A végzett tanulók középfokon történő továbbtanulása, szakmaszerzési lehetősége 1989. évig megoldatlan Ózd városában. Az oktatásról szóló 1985. évi I törvény 13.§. /2./, a 86.§/1./ b. pontjában rögzíti az érintett gyermekek speciális szakiskolai keretben való továbbtanulását, 2 - 4. pontja a képzés időtartamát, a képzési fokozatokat. A BAZ. Megyei Tanács 1749/T. k.203/VB. és az 1986. XI. 25./ sz. határozat 7. pontja értelmében, gondoskodni kell a végzet gyermekek tovább tanulásáról, munkába állásáról: Miskolcon, Ózdon, Kazincbarcikán - a gyermeklétszámtól függően meg kell szervezni a speciális szakiskolai képzést. Tehát a végzett tanulók középfokon való továbbtanulását a jelenlegi törvények lehetővé teszik. Ez a terv nem valósult meg. Ami intézményünkben kedvező feltételeket teremtett a későbbiekben szakiskolai képzés indítására.
A speciális szakiskolai képzés bevezetésére 1991 - ben került sor intézményünkben, az akkori igazgató javaslatára. Ekkor fogalmazódott meg a legfőbb cél a szakmai továbbképzéssel kapcsolatban: tanítványaink szakmai képzésének stabilizálása. Igen fontos tény, hogy az idegrendszerileg sérült gyermekek képezhetők, ha a képzés ismeretanyaga, a pedagógiai módszerek helyes megválasztása sérülésüket figyelembe veszik. Városunk szűkös munkahelykínálata ismeretében látták szükségességét annak, hogy ezen tanulók a nyolcadik osztály elvégzése után, szakmai képzésben részesüljenek. A tanulók lehetőséget kaptak arra, hogy a szakiskola beindításával egy középfokú oktatási rendszerbe kapcsolódjanak be, elsajátítsanak egy szakmát, illetve szakmára való előkészítő tanulmányokat végezhetnek.
A végső döntést az intézmény fenntartója hozta meg a Borsod - Abaúj - Zemplén Megyei Önkormányzat.
Anyagi támogatást az intézmény fenntartójától nem kapott. A szakiskola megvalósításához szükséges pénzösszeget Pályázati úton teremtették elő.
A speciális szakiskolai programon belül a következő szakmák oktatását vezették be:
Az 1991 / 1992. tanévben a parképítő és gazdasszonyképző szakmákat, a következő tanévben szintén azzal a változtatással, hogy a gazdasszonyképző szakma helyet a textilipari varrómunkás szakmát találták a programba illőnek. Azért döntött az intézmény - e két szakma tanítása mellett, mert gyakorlatorientált képzés mindkettő, és neveltjeinkhez jobban alkalmazkodó képzés valósítható meg ezáltal.
1990. december: (785 - III./1990.): Téma: az ózdi speciális szakiskolai képzés beindítása. A Polgármesteri Hivatal Művelődési, Ifjúsági és Sportosztálya a címzett. Az idegrendszerileg enyhén sérült gyermekek nevelő - oktatását, az eltérő tantervű általános iskolák látják el. Így van ez Ózd városában, az 1990 - ben felépült Általános Iskola és Diákotthonban is. Ózdon nemcsak a város lakóinak gyermekeire terjed ki a speciális pedagógiai ellátás, hanem a környező kis települések enyhén sérült gyermekeire, illetve mindazokra, akikre a kollégiumi ellátás kiterjed.
Az 1990 - es tanulólétszám: 378 fő. A végzett tanulók középfokon való továbbtanulását a jelenlegi törvények lehetővé teszik, az előző évektől eltérőformában, a speciális szakiskolában.
Az országban ilyen iskolatípus ebben az évben 36 működött. Ha a végzős tanulók továbbtanulása nem oldódik meg, akkor csak tovább gyarapították volna a semmilyen munkakörben sem foglalkoztatható munkavállalók számát. Ezért is volt indokolt a speciális szakiskolai képzés beindítása Ózdon.
A speciális szakiskola elsősorban betanított munkakörben való elhelyezkedést segítő képesítést ad. A képzési idő két év. A második évfolyam sikeres elvégzése után a tanulmányuknak megfelelő szakmai vizsgát kell tenni. A megszerzett végbizonyítvány betanított munkakör betöltésére képesít. A vizsgaszabályzat a szakmunkásképzővel megegyező. A tervezett szakmák: dísznövénykertész, parképítő. E szakpárban a képzés Eger városában ekkor már több éve folyt - tehát a követendő példa adott volt. A szakma elsajátításával egyidejűleg a környezeti kultúra fejlesztésére is lehetőség nyílott.
Az elméleti oktatás feltételei az Ózdi Általános Iskola és Diákotthonban adottak voltak, a gyakorlati oktatáshoz szükséges szakembereket a városi kertészet dolgozóival meg tudták oldani. Az oktatás tematikájának összeállításához az Egri Mezőgazdasági Szakmunkásképzőtől segítséget kapott az intézmény. Tervezett óratervük a következő volt (heti lebontásban): közismereti tantárgyak: 8 óra, 2 korrekció, 4 óra szakmai elmélet, 18 óra szakmai gyakorlat. Az 1991/92. tanévben a képzés 30 tanulóra terjedt ki.
1991. július: speciális szakiskolai képzés engedélyezése az intézmény profilja 1991. szeptember 1 -től a speciális szakiskolai oktatással bővül. Az intézmény új neve ekkortól: Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Diákotthon, Ózd.
A képzés két szakmában indult meg:
- gazdasszonyképzés
- parképítő - dísznövénytermesztő.
Az oktatáshoz szükséges dokumentumokkal - tanterv, közismereti tárgyak, valamint szakmai elmélet tanmenetei - rendelkezett az iskola. A közismereti tárgyakat gyógypedagógiai tanárok, a szakmai elméletet és gyakorlatot szakirányú képesítéssel rendelkező oktatók látták el.
Az Ózd Bartók Béla út 26. szám alatti üres telket gyakorlati oktatás céljára hosszú lejáratú időre átadta az iskolának Ózdváros Polgármesteri Hivatala. A későbbiekben a telekre fóliasátrakat építettek -biztosítva ezzel a parkgondozói szak gyakorlati képzési helyét.
1992 / 1993. A Speciális Szakiskola végzős növendékei a nevelők lelkiismeretes munkája következtében sikeresen vizsgáztak. Mind a tíz végzet tanuló el tudott helyezkedni.
Ebben a tanévben intézményünk nevelési - oktatási feladatai bővültek két speciális szakiskolai osztály indításával, parkgondozó és gazdasszony képző, melyek betanított munkási képesítést adnak.
Képzésünk célja, hogy a 8 év alatt megszerzett alapfokú nevelő - oktató munka eredményeire támaszkodva segítséget nyújtsunk szakma tanulásához és a társadalmi beilleszkedéshez.
Elméleti tárgyak oktatásánál iskolánk törekedett arra, hogy tanulóink az ismereteket közvetlenül a gyakorlathoz kapcsolhassák, vagyis egyszerűsített formában dolgozzák fel a szakismereti tananyagot, ezáltal a képzés gyakorlatorientáltabbá válik. Tehát mindenképp nagy hangsúlyt kell fektetni a szakmai gyakorlatra. Az egyes munkafolyamatokat úgy kell leegyszerűsíteni és begyakoroltatni, hogy tanulóink önállóan (legfeljebb szakmunkás irányításával) is végezni tudják.
A betanított munkakör legfontosabb, gyakran ismétlődő feladatait készség fokáig kell elsajátíttatni.
Lényeges momentum emellett, hogy szakiskolás tanulóink tisztában legyenek a gyakorlati munkák elméleti alapjaival is. Megvalósítás:
Az elméleti anyagot kis egységekre bontva kell feldolgozni.
Az egyes témakörök végén összefoglaló, rendszerezést tartunk szükségesnek az addig megszerzett ismeretek rögzítésének megerősítése okán.
Mindez a gyakorlati ismeretekre alapozva történjen.
Sokat és sokoldalúan szemléltetve történjen az előbb említettek megvalósítása.
Összegezve tehát az Általános, műveltséget elmélyítő szakasz 11-12. évfolyam (azaz a speciális szakiskola) feladatai.
Központi feladata:
Korszerű szakmai alapműveltség biztosítása a munkakör betöltéséhez szükséges elméleti ismeretek közvetítésével.
A munkafeladatok végzéséhez szükséges gyakorlati készségek kialakítása, amely elősegíti a munkaképesség minél teljesebb kibontakoztatását.
A munkára jellemző magatartás- és tevékenységrendszer kialakítása a következő területeken: fegyelmezett munkakezdés, pontos munkavégzés időben és minőségben, a technológiai fegyelem betartását tükröző magatartás és cselekvési formák, társakkal egybehangolt munkavégzés, mások segítése.
Az eltérő egyéni sajátosságokból eredő hátrányok kiegyenlítése differenciált fejlesztéssel és egyéni foglalkozásokkal. A technikai szemlélet és gondolkodásmód fejlesztése szakmai irányultsággal. A térszemlélet fejlesztése. Önelemző, önellenőrző készség fejlesztése.
Kognitív képességek fejlesztési feladatai: A megismerés módszereinek, műveleteinek gyakorlati alkalmazása. Ismeretek strukturálása, megerősítése. Felzárkóztató tagozaton hiányzó ismeretek elsajátíttatása.
A munka világában történő belépéshez szükséges képességek és gyakorlati ismeretek kiépítése. Az önismeret, önértékelés, tolerancia fejlesztése, a kommunikációs készség javítása. Mindez a munkalehetőségek felkutatásában és a munkaadókkal való tárgyalás megkönnyítésében játszik fontos szerepet. A munkavállalóval szemben támasztott követelmények, elvárások megismertetése. A munkavállaláshoz szükséges dokumentumok elkészítésében való jártasság kialakítása.
Ok: A végzett tanulók középfokon történő továbbtanulása, szakmaszerzési lehetősége 1989. évig megoldatlan Ózd városában. Az oktatásról szóló 1985. évi I törvény 13.§. /2./, a 86.§/1./ b. pontjában rögzíti az érintett gyermekek speciális szakiskolai keretben való továbbtanulását, 2 - 4. pontja a képzés időtartamát, a képzési fokozatokat. A BAZ. Megyei Tanács 1749/T. k.203/VB. és az 1986. XI. 25./ sz. határozat 7. pontja értelmében, gondoskodni kell a végzet gyermekek tovább tanulásáról, munkába állásáról: Miskolcon, Ózdon, Kazincbarcikán - a gyermeklétszámtól függően meg kell szervezni a speciális szakiskolai képzést. Tehát a végzett tanulók középfokon való továbbtanulását a jelenlegi törvények lehetővé teszik. Ez a terv nem valósult meg. Ami intézményünkben kedvező feltételeket teremtett a későbbiekben szakiskolai képzés indítására.
A speciális szakiskolai képzés bevezetésére 1991 - ben került sor intézményünkben, az akkori igazgató javaslatára. Ekkor fogalmazódott meg a legfőbb cél a szakmai továbbképzéssel kapcsolatban: tanítványaink szakmai képzésének stabilizálása. Igen fontos tény, hogy az idegrendszerileg sérült gyermekek képezhetők, ha a képzés ismeretanyaga, a pedagógiai módszerek helyes megválasztása sérülésüket figyelembe veszik. Városunk szűkös munkahelykínálata ismeretében látták szükségességét annak, hogy ezen tanulók a nyolcadik osztály elvégzése után, szakmai képzésben részesüljenek. A tanulók lehetőséget kaptak arra, hogy a szakiskola beindításával egy középfokú oktatási rendszerbe kapcsolódjanak be, elsajátítsanak egy szakmát, illetve szakmára való előkészítő tanulmányokat végezhetnek.
A végső döntést az intézmény fenntartója hozta meg a Borsod - Abaúj - Zemplén Megyei Önkormányzat.
Anyagi támogatást az intézmény fenntartójától nem kapott. A szakiskola megvalósításához szükséges pénzösszeget Pályázati úton teremtették elő.
A speciális szakiskolai programon belül a következő szakmák oktatását vezették be:
Az 1991 / 1992. tanévben a parképítő és gazdasszonyképző szakmákat, a következő tanévben szintén azzal a változtatással, hogy a gazdasszonyképző szakma helyet a textilipari varrómunkás szakmát találták a programba illőnek. Azért döntött az intézmény - e két szakma tanítása mellett, mert gyakorlatorientált képzés mindkettő, és neveltjeinkhez jobban alkalmazkodó képzés valósítható meg ezáltal.
1990. december: (785 - III./1990.): Téma: az ózdi speciális szakiskolai képzés beindítása. A Polgármesteri Hivatal Művelődési, Ifjúsági és Sportosztálya a címzett. Az idegrendszerileg enyhén sérült gyermekek nevelő - oktatását, az eltérő tantervű általános iskolák látják el. Így van ez Ózd városában, az 1990 - ben felépült Általános Iskola és Diákotthonban is. Ózdon nemcsak a város lakóinak gyermekeire terjed ki a speciális pedagógiai ellátás, hanem a környező kis települések enyhén sérült gyermekeire, illetve mindazokra, akikre a kollégiumi ellátás kiterjed.
Az 1990 - es tanulólétszám: 378 fő. A végzett tanulók középfokon való továbbtanulását a jelenlegi törvények lehetővé teszik, az előző évektől eltérőformában, a speciális szakiskolában.
Az országban ilyen iskolatípus ebben az évben 36 működött. Ha a végzős tanulók továbbtanulása nem oldódik meg, akkor csak tovább gyarapították volna a semmilyen munkakörben sem foglalkoztatható munkavállalók számát. Ezért is volt indokolt a speciális szakiskolai képzés beindítása Ózdon.
A speciális szakiskola elsősorban betanított munkakörben való elhelyezkedést segítő képesítést ad. A képzési idő két év. A második évfolyam sikeres elvégzése után a tanulmányuknak megfelelő szakmai vizsgát kell tenni. A megszerzett végbizonyítvány betanított munkakör betöltésére képesít. A vizsgaszabályzat a szakmunkásképzővel megegyező. A tervezett szakmák: dísznövénykertész, parképítő. E szakpárban a képzés Eger városában ekkor már több éve folyt - tehát a követendő példa adott volt. A szakma elsajátításával egyidejűleg a környezeti kultúra fejlesztésére is lehetőség nyílott.
Az elméleti oktatás feltételei az Ózdi Általános Iskola és Diákotthonban adottak voltak, a gyakorlati oktatáshoz szükséges szakembereket a városi kertészet dolgozóival meg tudták oldani. Az oktatás tematikájának összeállításához az Egri Mezőgazdasági Szakmunkásképzőtől segítséget kapott az intézmény. Tervezett óratervük a következő volt (heti lebontásban): közismereti tantárgyak: 8 óra, 2 korrekció, 4 óra szakmai elmélet, 18 óra szakmai gyakorlat. Az 1991/92. tanévben a képzés 30 tanulóra terjedt ki.
1991. július: speciális szakiskolai képzés engedélyezése az intézmény profilja 1991. szeptember 1 -től a speciális szakiskolai oktatással bővül. Az intézmény új neve ekkortól: Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Diákotthon, Ózd.
A képzés két szakmában indult meg:
- gazdasszonyképzés
- parképítő - dísznövénytermesztő.
Az oktatáshoz szükséges dokumentumokkal - tanterv, közismereti tárgyak, valamint szakmai elmélet tanmenetei - rendelkezett az iskola. A közismereti tárgyakat gyógypedagógiai tanárok, a szakmai elméletet és gyakorlatot szakirányú képesítéssel rendelkező oktatók látták el.
Az Ózd Bartók Béla út 26. szám alatti üres telket gyakorlati oktatás céljára hosszú lejáratú időre átadta az iskolának Ózdváros Polgármesteri Hivatala. A későbbiekben a telekre fóliasátrakat építettek -biztosítva ezzel a parkgondozói szak gyakorlati képzési helyét.
1992 / 1993. A Speciális Szakiskola végzős növendékei a nevelők lelkiismeretes munkája következtében sikeresen vizsgáztak. Mind a tíz végzet tanuló el tudott helyezkedni.
Ebben a tanévben intézményünk nevelési - oktatási feladatai bővültek két speciális szakiskolai osztály indításával, parkgondozó és gazdasszony képző, melyek betanított munkási képesítést adnak.
Képzésünk célja, hogy a 8 év alatt megszerzett alapfokú nevelő - oktató munka eredményeire támaszkodva segítséget nyújtsunk szakma tanulásához és a társadalmi beilleszkedéshez.
Elméleti tárgyak oktatásánál iskolánk törekedett arra, hogy tanulóink az ismereteket közvetlenül a gyakorlathoz kapcsolhassák, vagyis egyszerűsített formában dolgozzák fel a szakismereti tananyagot, ezáltal a képzés gyakorlatorientáltabbá válik. Tehát mindenképp nagy hangsúlyt kell fektetni a szakmai gyakorlatra. Az egyes munkafolyamatokat úgy kell leegyszerűsíteni és begyakoroltatni, hogy tanulóink önállóan (legfeljebb szakmunkás irányításával) is végezni tudják.
A betanított munkakör legfontosabb, gyakran ismétlődő feladatait készség fokáig kell elsajátíttatni.
Lényeges momentum emellett, hogy szakiskolás tanulóink tisztában legyenek a gyakorlati munkák elméleti alapjaival is. Megvalósítás:
Az elméleti anyagot kis egységekre bontva kell feldolgozni.
Az egyes témakörök végén összefoglaló, rendszerezést tartunk szükségesnek az addig megszerzett ismeretek rögzítésének megerősítése okán.
Mindez a gyakorlati ismeretekre alapozva történjen.
Sokat és sokoldalúan szemléltetve történjen az előbb említettek megvalósítása.
Összegezve tehát az Általános, műveltséget elmélyítő szakasz 11-12. évfolyam (azaz a speciális szakiskola) feladatai.
Központi feladata:
Korszerű szakmai alapműveltség biztosítása a munkakör betöltéséhez szükséges elméleti ismeretek közvetítésével.
A munkafeladatok végzéséhez szükséges gyakorlati készségek kialakítása, amely elősegíti a munkaképesség minél teljesebb kibontakoztatását.
A munkára jellemző magatartás- és tevékenységrendszer kialakítása a következő területeken: fegyelmezett munkakezdés, pontos munkavégzés időben és minőségben, a technológiai fegyelem betartását tükröző magatartás és cselekvési formák, társakkal egybehangolt munkavégzés, mások segítése.
Az eltérő egyéni sajátosságokból eredő hátrányok kiegyenlítése differenciált fejlesztéssel és egyéni foglalkozásokkal. A technikai szemlélet és gondolkodásmód fejlesztése szakmai irányultsággal. A térszemlélet fejlesztése. Önelemző, önellenőrző készség fejlesztése.
Kognitív képességek fejlesztési feladatai: A megismerés módszereinek, műveleteinek gyakorlati alkalmazása. Ismeretek strukturálása, megerősítése. Felzárkóztató tagozaton hiányzó ismeretek elsajátíttatása.
A munka világában történő belépéshez szükséges képességek és gyakorlati ismeretek kiépítése. Az önismeret, önértékelés, tolerancia fejlesztése, a kommunikációs készség javítása. Mindez a munkalehetőségek felkutatásában és a munkaadókkal való tárgyalás megkönnyítésében játszik fontos szerepet. A munkavállalóval szemben támasztott követelmények, elvárások megismertetése. A munkavállaláshoz szükséges dokumentumok elkészítésében való jártasság kialakítása.